torsdag 27. november 2008

Budstikka-Tullingene 0-1 - om nettdebatten

Onsdag var Budstikka ute med en riksnyhet. Politimester Torodd Veiding opplyste at finanskrisen har ført til selvmord i Asker og Bærum.

Jeg synes politimesterens utspill var prisverdig, fordi han tar advarer mot konsekvensen av det som akkurat nå skjer i samfunnet. Fremstillingen hans er nøktern, og det er særlig interessant å høre når han poengterer overfor TVBudstikka at finanskrisen er i sin spede begynnelse. Advarselen er derfor legitim.

Budstikka.no har vi som praksis at vi velger hvilke saker som skal debatteres, for å unngå at et kommentarfelt dukker opp på ulykker, branner osv.

I dette tilfellet valgte vi å invitere til debatt. Samtidig ble saken fanget opp av sol.no og det ble et stort trykk. Også i nettdebatten.

Og dessverre ble det raskt en uanstendig debatt. Så uanstendig at det ble besluttet at nettdebatten ble stengt av kveldsvakten, fordi det opplevdes slik at det ene innlegget var mer rabiat enn det andre.

Denne beslutningen har jeg full forståelse for. Samtidig ergrer den meg. Ikke fordi den var gal, men fordi det er tullebukkene som vinner og den anstendige debatten som taper.

Den enkle innvendingen mot dette er selvsagt at det bare er å moderere og fortelle brukerne at vi fortløpende sletter dette.

Hverdagen i en lokal nettavis med en person på kveldsvakt med andre oppgaver som også skal løses, er dessverre litt annerledes, Derfor er det forståelig at debatten stenges, fordi man ikke tar sjansen på å la debatten leve, når man selv drar ut på andre jobber.

I det lange løp er dette selvsagt uholdbart. Derfor er jeg svært interessert i tips om hvordan dette kan løses. Men for ordens skyld - jeg er ingen tilhenger av forhåndsmoderering.

Sosiale medier dekker Mumbai best


NRKBeta har publisert en svært interessant artikkel om den omfattende dekningen sosiale medier som Twitter, Flickr og YouTube har hatt av terroraksjonen i Mumbai.

Under tittelen Sosiale nettsteder dekker Mumbai-krisen best viser de hvor mye innhold fra brukerne som lastes opp på de brukerskapte stedene.



Og som det står innledningsvis: Aviser, tv-selskaper og nyhetssteder på nett sliter med å henge med i svingene.

Eksempelet Twitter er interessant. Jeg gjorde et Twitter-søk på Mumbai. Ett minutt senere står det at det er 15 oppdateringer på dette ordet siden jeg utførte mitt søk.

tirsdag 25. november 2008

Lynrask bildeoverføring

Vi har i dag fått demonstrert fotooverføringsprogrammet til Ansur, og det hadde flere spennende funksjoner.

Ansur Technology holder til på Fornebu, noe som også gjør de til et lokalt selskap for Budstikka. Vi fikk demonstrert deres program, som i korthet går ut på at fotografene i løpet av sekunder kan sende over bilder til redaksjonen via pc. For umiddelbart førsteinntrykk, se litt lenger ned.

Siden jeg ikke er en tech-fyr selv, sakser jeg følgende fra deres presentasjon, og anbefaler interesserte å sjekke nærmere de tekniske spesifikasjonene på www.ansur.no:
"AnsuR utvikler systemet PICTURES og
programvaren ASIGN. Dette gjør det mulig å
kommunisere visuell informasjon og data
med eksakt plassering på kloden til og fra
mange personer globalt, samtidig og i nær
sanntid.
Løsningen kan benytte satellitter eller mobile
nett til både innsamling og distribusjon av
bilder, lyd og data. Dette vil ha relevans i
kritiske situasjoner knyttet til nødhjelp,
telemedisin, katastrofehåndtering,
overvåkning, sikkerhet og fredsbevarende
operasjoner."

Et spørsmål som melder seg er selvsagt, trenger vi denne type utstyr for å overføre bilder til nett i en tid med Nokia N95 eller blir pc-en - stor eller liten - bare en ekstra byrde i en allerede overlesset fotobag?

Det er flere områder jeg ser som så spennende at vi vurderer å prøve dette ut i vår fotoredaksjon:
  1. Fotografen kan fortsette å fotografere mens bildene overføres.
  2. Muligheten til å overføre en lang rekke bilder fortløpende. F.eks. kan vi i praksis ha publisert en bildeserie, ikke bare enkeltbilder, fra en fotballkamp allerede i pausen.
  3. Generelt tidsbesparende for publisering av bildeserier, fordi fotografen ikke trenger bruke tid på å laste opp bildene tilbake i mediehuset, samtidig som det effektivt muliggjør publisering av enda flere bildeserier.
  4. Bildene geotagges. Det åpner for nye utviklingsmuligheter mot tjenester som hendelskartet osv
  5. Mulighet til å jobbe tettere opp mot deadline i avisen. Bildet kan i praksis tas drøye minuttet før siste side sendes.
Med nye Canon EOS 5D MarkII like rundt hjørnet er det også interessant å se hvordan dette vil fungere med levende bilder.

Tips om tilsvarende tjenester tas i mot med takk. Mer kommer når vi har fått testet ut dette.

onsdag 19. november 2008

Budstikka inngår samarbeid med 123hjemmeside

Vi har i dag lansert en hjemmesidetjeneste på Budstikka.no.

Vi har inngått samarbeid med 123hjemmeside om å tilby deres løsning til våre brukere. De har derfor laget en white label-løsning for oss.

Så hvorfor gjøre dette i en verden som florerer av Facebook, Nettby, Flickr osv osv

Vi gjør dette utfra en todelt begrunnelse:
  1. Vurdere hvilket inntektspotensial som ligger i å tilby slike tjenester til våre brukere. Siden vi ikke har kostnader her, er det i så måte risikofritt om responsen uteblir. Samtidig kan tiltaket være med å styrke vårt fokus på long tail-inntekter.
  2. BudstikkaPorten har lenge vært et problem å drifte for oss. Vi vil derfor flytte de lag og foreninger som ønsker det over på denne løsningen, og avvikle dagens løsning. Det vil både gi reduserte kostnader og frigjøre ressurser.
I første omgang vil vi markedsføre dette på våre egne sider. Etter nyttår vil vi også sende ut et spesialtilbud til alle innehavere av BudstikkaKortet.

mandag 17. november 2008

Shortcut - lokal kortfilm



Lokale kortfilmer, dokumentarer og musikkvideoer blir vår nye multimediale satsing i 2009.

Vi har i dag lansert vårt nye konsept for 2009 - Shortcut. Vi vil fram til påske vise det mest spennende kortfilmene, dokumentarene og musikkvideoene laget av unge mennesker i Asker og Bærum.

I dag starter vi rekrutteringen med artikkel på Budstikka.no og promo på TVBudstikka for å få folk til å sende inn sine videoer, i tillegg til avisomtale på Ung kultur onsdag.

Nettjournalist Sivert Moe-Winther er programleder, og går nå runden alle medielinjene i Asker og Bærum, samt kortfilmmiljøet. Produsent er Petter Sørnæs.

Slik er konseptet
Hver onsdag sender vi to kortfilmer og en musikkvideo. Sendingene publiseres også på nett. Seerne kan via sms stemme på sine favoritter.

Etter ti slike programmer, trolig spilt inn i Filmparken på Jar, så blir det to semifinaler og en finale.

Dersom vi får inn flere filmer enn de vi må ha for å fylle konseptet, noe vi selvsagt håper og tror på, vurderer vi å forlenge konseptet etter påske. De som ikke kommer med på tv vil uansett bli publisert på nett.

Hendelsesloggen - første mandag

Så langt har 1400 unike brukere vært innom hendelsesloggen, og de første erfaringene på en mandag er interessante.

Vi lanserte i forrige uke vår hendelseslogg på Budstikka.no, og har i dag hatt vår første erfaring med den etter en helg.

Vi la opp en nummer to-sak med tittelen Dette skjedde i helgen med lenke inn til loggen. Resultatet er at dette er morgenens klart mest leste sak, og vi ser allerede nå at vi er på vei mot en ny dagsrekord for loggen.

Jeg tror loggen kan være et godt virkemiddel her for folk til å oppdatere seg etter helgen. I løpet av helgen har ofte mange gode hendelsesnyheter. Klarer vi å bruke loggen til å løfte disse igjen mandag morgen, har vi oppnådd det vi ønsker:
  1. Gi folk en rask oppdatering over hva som er skjedd
  2. La de gode nyhetssakene leve litt lenger.

torsdag 13. november 2008

Signaturen W.Rediess

En ubehagelig påminnelse om å sjekke signaturen på de som skriver.

I debatten om de 52 millionene til politiet ble følgende innlegg lagt inn:

Da var 45 % av politiet medelemmer av Quislings Nasjonal Samling!
1.April 1940 eskorterte ridende politi tyske kampstyrker inn i Oslo.
2.1942 Arresterte politiet 730 norske jøder og sendte dem til Auschwitz.
3. 20februar 1945 hjalp politiet tyskerne med å skyte tol cellene på Akershus festning.

Landsforræderi, folkemord og krigsforbytelser, men rart at ingen ble straffet etterpå ?

W.Rediess (13.11.2008 kl. 09:08)

Etter først å ha latt saken stå, ble jeg litt i seneste laget klar over at Wilhelm Rediess var SS-sjef i Norge under krigen. Dette som et tips til andre om å være oppmerksomme på denne signaturen.

Jeg valgte derfor å publisere en redegjørelse i debatten. Artikkelen og mitt debattinnlegg leser du her!

Askercrime.org

Denne tittelen er stjålet - enkelt og greit.

Tord Nedrelid omtaler vår lansering av Budstikkas hendelseslogg under denne tittelen, og da ble det selvsagt uimotståelig å rappe den.

Mer interessant er selve artikkelen hvor Tord forslår å registrere domenenavn med krimrelaterte domenenavn som www.askerkrim.no og www.bærumskrim.no.

Utfordringen (den er løsbar, selvsagt) er at dette er en felles logg for Asker og Bærum, og gode, alternative navn til Asker-og-Bærumskrim.no mottas med takk.

onsdag 12. november 2008

TVBudstikkas cupshow


I en tid hvor det snakkes mye om at tradisjonell lokal-tv ikke er liv laga, har jeg lyst til å peke på at vi er i stand til å lage gode sendinger også.

Den senere tid har vi sett flere lokal-tv-kanaler bli lagt ned. Blant vil Drammens Tidende gå over til ren nettbasert tv fra nyttår. Jeg er langt på vei enig i argumentene her (selv om jeg etterlyser det økonomiske aspektet).

Samtidig finnes det eksempler på at vi er i stand til å lage gode sendinger med begrensede ressurser. Et slikt eksempel mener jeg TVBudstikkas cupsending (del 2) er.

Sendingen er laget utelukkende med interne krefter, og holder i mine øyne god kvalitet basert på våre rammebetingelser, som i dette tilfellet besto av produsent Helge Heyerdahl, innspillingsleder Petter Sørnes, programleder Ragnhild Gulbrandsen og tre fotografer, inkludert meg selv som debutant på kamera 2.

Dette er riktignok et enkeltprogram. Jeg mener også at vår interiørserie Inn, som vi viderefører neste årc er et eksempel på en god, lokal programserie.

Budstikka viderefører TVBudstikka i 2009 i tradisjonelle distribusjonskanaler, samtidig som vi leter etter nye. Det gjør vi fordi vi tror vi kan lage god tv, styrke tilfanget av levende bilder til nett og ikke minst drive tv forsvarlig med et mindre overskudd uten å ta på oss kremmerhatten.

Nyheter fra polsk

Under dødsbrannen i Drammen fikk Drammens Tidende oversatt hva polske aviser skrev med svært god respons fra leserne ved hjelp av Google.

Dette er en spennende måte å tenke nye kilder på, og viktigere er det å tenke på den servicen Dt.no her ga sine lesere, mer enn at det automatiske oversettelsen var språklig perfekt.

Det er også svært interessant å tenke motsatt innfallsvinkel her: Å opprette en samlesak på polsk, hvor alle artiklene skrevet av redaksjonen blir oversatt til polsk.

Les mer på www.nedrelid.com.

Budstikkas hendelseslogg

Budstikka.no lanserer nå hendelsesloggen på nett.

Hensikten er å gi folk en rask oppdatering over hendelser, primært fra politiets og brannvesenets logger.

Vår erfaring er at dette er godt innhold for våre lesere. Samlesaker i helgene på dette havner som regel høyt oppe på Mest lest-listen.

Målet er todelt: Skape mer oppmerksomhet om dette stoffet og gi brukerne som ikke er inne daglig en rask mulighet til å oppdatere seg på det som er skjedd. Særlig tror vi denne loggen vil være relevant etter helger og ferier.

Hendelsesloggen er utviklet av utvikler Peter Haza og journalist Jørgen Dahl Kristensen i multimedieredaksjonen. Hendelsesloggen vil om kort tid bli utvidet med Budstikkas hendelseskart.

Flere logger
Budstikka.no vil om kort tid lansere ytterligere en slik logg for politiske vedtak i Asker og Bærum.
 
Twingly BlogRank