onsdag 17. desember 2008

CoverItLive og Spotify

Dette har vært dagen for å teste ut to nye tjenester: CoverItLive mens jeg hører på Spotify, altså en salig blanding av business og pleasure.

Først valgte jeg å betale 99 kroner for å teste musikktjenesten Spotify på anbefaling fra Christoph Schmitz. Og for en tjeneste! Førsteinntrykket er åpenbart at dette er verdt pengene.

På min første dag har jeg boltret meg i liveopptak med et av mine store bandene fra ungdomstiden - Marillion (når hørte jeg på dem sist?), søkt opp kutt av Keith Jarrett, Miles Davis, hørt på album jeg ikke har med Ulf Lundell og testet radiofunksjonen som gir musikk-kutt på random.

Første konklusjon: Selv om jeg er blitt utsatt for samme tyske hardrockband som sang på tysk to ganger på random, så fremstår dette som en skattkiste for all den musikken jeg ikke har på i egen samling - verken på Ipod eller i cd-hylla.

Oppdatert: Skulle jeg være kritisk, så må det være radiofunksjonen hvor du velger et tiår. Alle samlealbum som f.eks. er utgitt etter år 2000 havner her. Altså mye gammelt heavyræl og jammen om ikke gode, gamle Dean Martin dukket opp også, kategorisert som rock...

Så - med fare for å være sent ute - ble jeg klar over CoverItLive på VG i dag. I forbindelse med rentemøtet i Norges Bank i dag brukte de denne livebloggingstjenesten, som ved første øyekast minner en del om Twitter.

Igjen var det interessant å se både hvor mange som bidro underveis med innlegg, og ikke minst hvordan VG selv deltok aktivt i debatten - både ved å stille spørsmål underveis og trigge Tett på nett-møtet med Tom Staavi.

En rask kikk på sidene til CoverItLive viser at de tilbyr fire forskjellige varianter hvorav i hvert fall den enkleste er gratis (men ja, there's no such thing as a free lunch).

Av nettsteder som har tatt i bruk CoverItLive er bl.a. Yahoo Sports, Newsweek, Sky Sports og Des Moines Register.

I come from Des Moines. Somebody have to. Bill Bryson


Min første konklusjon er at det er veldig fristende å teste ut dette på Budstikka. Å bruke tjenesten målrettet mot sportsarrangementer, større begivenheter etc vil kunne bringe en ny dimensjon til vår side.

Ingen kommentarer:

 
Twingly BlogRank